Podniesienie minimalnych sum gwarancyjnych w OC komunikacyjnym, wzmocnienie ochrony poszkodowanych w razie niewypłacalności ubezpieczyciela, to niektóre zmiany w nowelizacji Ustawy o OC, która wejdzie w życie za kilkanaście dni.
Prezydent podpisał w poniedziałek 14 października zmiany w Ustawie z 13.09.2024 r o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.
Nowe przepisy dostosowują polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Przepisy wejdą w życie po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw, ale już teraz zapoznajcie się z najważniejszymi zmianami.
1. Zmiany w definicjach i pojęciach
Ruch pojazdu: Określono jako każde użycie pojazdu mechanicznego zgodnie z jego funkcją jako środka transportu („ruch pojazdu – każde użycie pojazdu mechanicznego, które w czasie zdarzenia jest zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu”).
Wprowadzenie pojazdu do ruchu: Definicja obejmująca każde użycie pojazdu mechanicznego zgodnie z jego funkcją jako środka transportu - ciekawe czy dotyczyc to będzie także np rowerów i innych pojazdów elektrycznych...
Co to oznacza dla zakładów ubezpieczeń?
Pojazdy wolnobieżne, które do tej pory nie miały obowiązku posiadania ubezpieczenia OC podczas prac, np. na hali magazynowej, po wprowadzeniu zmian będą podlegały obowiązkowi ubezpieczenia OC tak jak pojazdy zarejestrowane.
Zmiany dotyczą także pojazdów historycznych. Dziś pojazdy zabytkowe muszą posiadać ubezpieczenie przed wprowadzeniem ich do ruchu drogowego i mogą być objęte krótkoterminowym ubezpieczeniem OC. Po zmianach ważny będzie fakt czy pojazd w momencie zdarzenia komunikacyjnego pełnił funkcję środka transportu.
Takie rozwiązanie powoduje, że jeśli raz zostanie zawarta umowa roczna OC, to polisy będą musiały być wznawiane w trybie art. 28.1. Również szkody spowodowane pojazdami wolnobieżnymi czy historycznymi będą miały wpływ na przebieg ubezpieczenia klienta.
2. Składki ubezpieczeniowe
Zakaz dyskryminacji ze względu na narodowość, poprzednie państwo miejsca zamieszkania lub siedzibę posiadacza pojazdu przy ustalaniu wysokości składki ubezpieczeniowej. Przepisy te mają wejść w życie dopiero 24.07.2025 r.
Co to oznacza dla zakładów ubezpieczeń?
Z taryfy składek (o ile taki parametr występował) musi zniknąć parametr różnicujący składkę ze względu na narodowość lub poprzednie państwo zamieszkania. Jeśli przy kalkulacji uwzględnia się zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia, firmy ubezpieczeniowe muszą na swoich stronach internetowych publikować ogólny zarys polityki w zakresie wykorzystywania zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia przy wyliczaniu wysokości składek za ubezpieczenie OC.
3. Sport motorowy
Wyłączenie obowiązkowego ubezpieczenia OC dla pojazdów uczestniczących w sportach motorowych, jeśli zawarto inne ubezpieczenie lub gwarancję ubezpieczeniową obejmującą szkody wyrządzone osobom trzecim.
Co to oznacza dla zakładów ubezpieczeń?
Jeśli organizator imprezy sportowej będzie posiadał ubezpieczenie z sumą ubezpieczenia, która pokrywa szkody wyrządzone osobom trzecim i SU będzie nie niższa niż SG w OC komunikacyjnym wówczas pojazdy uczestniczące w sportach motorowych mogą być zwolnione z obowiązku ubezpieczenia OC komunikacyjnego.
4. Sumy gwarancyjne
Ustawa wprowadza nowe minimalne sumy gwarancyjne w OC komunikacyjnym i rolnym wyrażone w PLN:
29 876 400 zł w przypadku szkód na osobie;
6 021 600 zł w przypadku szkód w mieniu.
5. Fundusz do spraw niewypłacalności
Nowe przepisy przewidują konieczność wpłacania składek przez ubezpieczycieli na „funduszu do spraw niewypłacalności". Ma on zabezpieczać klientów przed groźbą upadku czy niewypłacalności ubezpieczyciela. Zgodnie z nowelizacją, krajowe zakłady ubezpieczeń, które posiadają zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej w grupie obejmującej ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, będą zobowiązane wnosić składkę w wysokości nie większej niż 0,1 proc. składki przypisanej brutto w ubezpieczeniu obowiązkowym.
Większość środków na fundusz ds. niewypłacalności ma pochodzić z nadwyżki bilansowej UFG (Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego). Nowe przepisy przewidują też kolejny bezpiecznik w postaci dodatkowej składki w przypadku, kiedy już nastąpi upadłość ubezpieczyciela.
Co to oznacza dla zakładów ubezpieczeń?
Zakłady ubezpieczeń będą zobowiązane wnosić na rzecz „funduszu do spraw niewypłacalności” składkę w wysokości nie większej niż 0,1 proc. składki przypisanej brutto w ubezpieczeniu obowiązkowym. Jej wysokość, termin uiszczania ogłosi właściwy minister rozporządzeniem.
6. Wprowadzenie jednolitego formularza zaświadczenia o historii roszczeń z ubezpieczenia OC dla wszystkich państw Unii Europejskiej
Będzie obowiązywał taki sam wzór, którego wygląd określają przepisy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2024/1855 z dnia 3 lipca 2024 r. ustanawiającego zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/103/WE w odniesieniu do wzorca zaświadczenia o przebiegu.
.jpg)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz